Varbergs nya station, dubbelspår och tunnelprojekt närmar sig sitt slutförande

Transportstyrelsens omfattande arbete med Varbergsjärnvägsprojektet når sin slutfas med intensivt arbete vinter och vår. Nu tar projektet form och ger invånarna en uppfattning om hur Varbergs framtid kommer att se ut med ny tunnel, ränna, dubbelspår och station.

I början av juni bjöds besökarna in till en öppen workshop där de fick en förstahandsupplevelse av projektets omfattning och framsteg. Vi fick reda på hur mycket som redan har gjorts och vad som fortfarande behöver göras.

Verkstaden i centrum öppnades för allmänheten den 2 juni och lockade mer än tre tusen nyfikna besökare. Foto Implenia Sverige AB
Planerar att öppna en ny tvåspårig station

Planen är att öppna en ny tvåspårig station för trafik nästa sommar i juli. Då beräknas även stationen och den östra delen av stationsområdet vara klara. Arbetena på den västra delen kan påbörjas efter rivningen av den gamla järnvägsanläggningen. Efter öppning för trafik kommer fokus att ligga på linjeslingorna på södra sidan av stationen för att säkerställa smidigheten i det fortsatta arbetet.

Broar byggs för närvarande över stationerna, särskilt nära gång- och cykelbron. Foto: Implenia Sweden AB.

Ledningarna är nu installerade och redo för det nya dubbelspåret i rännan. Foto: Implenia Sweden AB.
Fokus på rutschkanan på norra sidan av tunneln

Norra sidan av tunneln är för närvarande fokuserad på byggandet av en ny station och förberedelserna av banan för rutschkanan, som är planerad att starta vid början av året augusti. I Breared har banbygget redan startat och projektet har totalt cirka 35 000 meter spår – ungefär lika lång som mellan Varberg och Kalmar med bil. 420 meter långa skenor med en vikt på 25 ton levereras kontinuerligt efter byggbehov.

Fortsatt utveckling i spår- och underhållstunneln

Dräneringsmattor har installerats i underhållstunneln för att skydda teknisk utrustning mot småskaligt vattenintrång. I järnvägstunneln är arbetet inriktat på signal- och telearbeten, med planerade spårinstallationer att påbörjas i norra delen vecka 36. Än så länge är alla nödvändiga installationer och makadam på plats.

Installation av kabelställ i tunneln. Foto: Andreas Gärdnert, Guller Group.

Kabelställ och kablar på plats i spårtunneln. Foto: Andreas Gärdnert, Guller Group
Breared utveckling och vidare arbete

Breared fortsätter att arbeta med fyllning och ytbeläggning ovanför betongtunneln där asfalteringen precis är klar. Efter sommaren är det kommunens tur att börja bygga en ny station, vilket är nästa steg i att forma Varberg till ett modernt järnvägscentrum.

Fortsättningen av Varbergsjärnvägsprojektet speglar en betydande investering i regionens infrastruktur och förväntas ge betydande fördelar för invånare och besökare när projektet väl är klart.

Allikas: Trafikverket.