Gotthardbastunneln öppnar helt igen i september 2024

SBB meddelade att Gotthard Base Tunnel kommer att vara fullt tillgänglig för person- och godståg från och med den 2 september 2024. När reparationsarbetet är klart återstår inspektioner och tester innan tunneln kan fungera normalt igen. SBB informerar regelbundet media om arbetets framsteg.

Reparationer på den västra delen av Gotthard-bastunneln fortskrider som planerat. Nästa steg är att genomföra tester och prövningar. Enligt nuvarande tidtabell kommer världens längsta järnvägstunnel att vara i full drift igen den 2 september 2024. Det innebär att resenärer återigen kommer att kunna resa från Zürich till Lugano inom mindre än två timmar, första gången med allround anslutning en halvtimme. .

Bakgrund och testfas

Sedan ett godståg spårade ur i Gotthard-bastunneln den 10 augusti 2023 har SBB arbetat hårt med att rehabilitera tunneln. Arbetet fortskrider som planerat och SBB hoppas kunna öppna tunneln för full drift den 2 september 2024. Detta kommer att återställa normala restider och minska resor från Zürich till Lugano med en timme från den natursköna omvägen. resa.

Så snart tunneln är helt återöppnad kommer SBB att erbjuda halvtimmesflyg mellan tyska Schweiz och Ticino. Dessutom återställs direktförbindelser till Bologna och Genua samt Eurocity Basel-Lucerne-Milano-tågen och den internationella sträckan Frankfurt-Zürich-Milano med nya Giruno-tåg.

Återöppning efter omfattande reparationer

Innan SBB kan öppna den västra delen av tunneln för full drift, krävs inspektioner och tester för att säkerställa att alla system fungerar som normalt. Dessa tester inkluderar bland annat att köra med tomma tåg för att testa nya installationer, i synnerhet spåranläggningar, och för att testa samverkan mellan alla system. Från mitten av augusti kommer vissa tåg att gå enligt tidtabell i Västra tunneln, medan andra tåg som normalt använder Scenic Line kommer att leda om via Västra tunneln.

Framtida underhålls- och säkerhetsåtgärder

För att återinvigningen ska kunna ske som planerat den 2 september 2024 kommer SBB att lämna in fullständig dokumentation och säkerhetsintyg till Norska Trafikverket (BAV). BAV-godkännande

är en förutsättning för att öppna tunneln.

Underhåll av den 57 km långa tunneln är en pågående uppgift. SBB utnyttjade stängningen av den västra delen av tunneln efter urspårningen för att genomföra en del planerade underhållsarbeten i förväg. Trots förra augusti urspårning hade SBB länge planerat för regelbundna underhållsperioder under flera år, inklusive omläggning via panoramalinjen och de därav följande långa restiderna än. SBB kommer att publicera detaljerade underhållsplaner när de är klara och driftdata från händelsen den 10 augusti 2023 har analyserats. SBB har ett nära samarbete med BAV på detta område.

Utredningen av orsaken till urspårningen, ledd av Swiss Safety Investigation Service (SUST), fortsätter. Preliminära rapporter tyder på att en trasig hjulring orsakade urspårningen. SBB har inga godsvagnar utrustade med sådana axlar i sin flotta, men liknande axlar används av andra europeiska godstransportörer som verkar i Schweiz. Det behövs därför åtgärder på europeisk nivå, vilket SUST lyfte fram i sin delrapport. Efter publiceringen av den preliminära SUST-rapporten

har BAV, genom europeiska järnvägsmyndigheter, uppmanat alla förvaltare av rullande materiel i Europa att inspektera och vid behov skrota Ta bort dessa axlar ur drift. SBB är nöjd med att BAV har vidtagit dessa åtgärder.

Utrustning för detektering av filbyte krävs

SBB har även internt analyserat olyckan och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att förhindra liknande händelser och minimera konsekvenserna av dem. Åtgärder inkluderar tidig identifiering av nödvändiga underhållsåtgärder ombord med hjälp av statusdata och bilder, och ökad användning av tågkontrollanordningar. För att minimera konsekvenserna av en eventuell urspårning utreder SBB möjligheten att installera filbytessensorer i och framför Gotthardbastunneln. Dessa åtgärder förväntas genomföras på medellång sikt på grund av den tid som krävs för planering och installation samt integration i befintliga system.

Som en omedelbar åtgärd kommer hastigheterna i området kring de två växlingspunkterna framför Gotthard-bastunneln tillfälligt att sänkas till 160 km/h vid återöppning. Denna hastighetssänkning påverkar inte passagerare eller förbindelser i Ticino och Tyskland, men ger mindre tid att hantera förseningar. Inne i Gotthardbastunneln kommer persontåg att kunna färdas i hastigheter upp till 230 km/h som tidigare.

Ekonomiska aspekter och framtida kapacitet

SBB uppskattar skadorna, inklusive inkomstbortfall, till cirka 150 miljoner schweizerfranc. Av detta belopp är cirka 140 miljoner schweizerfranc försäkrade. Osäkerhetsmarginalen för båda siffrorna är +/- 20 procent.

Efter de svåra stormarna i Misox analyserade SBB kontinuerligt situationen. För närvarande är Gotthard-axelns kapacitet tillräcklig för att betjäna passagerar- och godstransporter. Från fredag ​​till söndag erbjuder SBB totalt 11 000 fler platser på Gotthardaxeln än andra dagar i veckan. Lastkapaciteten för enskilda tåg kan kontrolleras i onlinetidtabellen och du kan även boka i förväg. Om efterfrågan ökar kan SBB svara med att sätta in fler fartyg.

Källa: LOK-rapport