Tunnelborrmaskin fullbordar åtta kilometer lång resa för HS2-projektet
En ny milstolpe har nåtts i HS2-projektet, där tunnelborrmaskinen Sushila nyligen avslutade sin åtta kilometer långa resa under London. Efter två års intensivt arbete nådde Sushila ventilationsschaktet vid Green Park Way i Ealing. Denna imponerande prestation har möjliggjorts genom en innovativ metod som använder högt vattentryck för att stabilisera marken på platsen.
Den nya tekniken möjliggör att tunnelborrmaskinen kan bibehålla trycket medan tätning appliceras från tunnelväggen, vilket effektivt förhindrar vatteninträngning. När området har avtrycksats kommer maskinen att avlägsnas.
— Detta markerar vårt första genombrott för Northolt-tunneln och är resultatet av många års hårt arbete från våra entreprenörer, säger Malcolm Codling, projektledare för HS2:s tunnlar i London.
Codling tillägger: — Vi är på rätt väg att färdigställa vår första tunnel för HS2-tågen under huvudstaden i slutet av 2025, samtidigt som vi förbereder oss för att föra tunnlarna in i centrala London vid Euston.
Sushila är den första av fyra borrmaskiner som ska slutföra den 13,7 kilometer långa Northolt-tunneln, som kommer att transportera höghastighetståg mellan HS2:s huvudstation vid Old Oak Common i västra London och förorten West Ruislip. Varje maskin, tillverkad av Herrenknecht AG, avslutar sin färd vid Green Park Way och når både huvud- och satellitschakt med en genomsnittlig hastighet på ungefär sexton meter per dag.
Byggandet av Northolt-tunneln har hittills hanterats av ett konsortium bestående av Skanska, Costain och STRABAG (SCS). Dessa företag ansvarar även för att bygga HS2:s tunnel mot Euston i östlig riktning.
— Ankomsten av Sushila vid ventilationsschaktet vid Green Park Way markerar ett stort framsteg i leveransen av Northolt-tunneln och den nya järnvägen, säger James Richardson, vd för SCS JV. — Denna prestation återspeglar det omfattande arbete som hela teamet har lagt ner, där vi har sammanfört global expertis för att genomföra denna tekniskt komplexa del av projektet.
Arbetet med de återstående borrningarna framskrider enligt plan. Tre ytterligare tunnelborrmaskiner fortsätter arbetet med Northolt-tunneln, och två maskiner förbereds nu för att påbörja borrning av Euston-tunneln.
HS2-projektet, som har som mål att förbättra landets järnvägsinfrastruktur, fortsätter därmed att göra betydande framsteg mot färdigställandet av dessa avgörande tunnelsektioner.
Källa: Railway News